Word jij ’s ochtends moe wakker? Heb je moeite om in slaap te komen of word je ’s nachts regelmatig wakker? Lees dan onderstaande tips over hoe je op natuurlijke manieren je slaap kunt verbeteren!

1. Voetreflexmassage

Alle delen van het lichaam, spieren, gewrichten, klieren, organen, staan in verbinding met een specifieke zone op de voeten. Met voetreflexologie worden deze zones op de voeten met druk bewerkt, om zo de doorbloeding en energiedoorstroming naar de bijbehorende delen in het lichaam te verbeteren. Voetreflexologie kan helpen om slaap te verbeteren door ontspanning te brengen in je hele lichaam, hormonen in balans te brengen en de opname van voedingsstoffen en uitscheiding van afvalstoffen te stimuleren.

DIY tip:

Er zit een punt op je voet dat je zelf, of beter nog iemand waarmee je ’s avonds op de bank zit, kunt laten masseren om beter in slaap te komen. Dat is het insomniapunt (het maantje op de foto) en deze zit in het midden van de haklijn. Zet hier met de knokkel van de wijsvinger flink wat druk en houd 30 seconden vast. Herhaal dit enkele keren. Masseer het gebied daarna nog zachtjes ter ontspanning.

Je kunt daarbij ook de zonnevlecht masseren, ook dat werkt vaak erg ontspannend. Deze zit in het kuiltje onder de voorvoet (het zonnetjes op de afbeelding). Zet hier ook je knokkel tegenaan en houd met lichte druk 30 seconden vast. Je kunt dit punt ook masseren door twee duimen op elkaar er tegenaan te zetten en met lichte druk rondjes te draaien. Slaap lekker!

2. Vermijd alcohol laat op de avond

Alcohol kan helpen om in slaap te komen, maar het vermindert de slaapkwaliteit. Door laat in de avond nog alcohol te drinken neemt hoeveelheid REM-slaap neemt af. Dit kan ervoor zorgen dat je moe wakker wordt. Bij  regelmatig gebruik vermindert alcohol ook de genezende werking van slaap.

3. Kruidenthee 

Er zijn verschillende kruiden die kunnen helpen om meer te ontspannen en beter in slaap te komen. Voorbeelden hiervan zijn melisse en kamille. Er zijn ook kruidenmelanges verkrijgbaar specifiek gericht op een betere slaap. Let op: Drink geen zwarte en groene thee voor het slapen gaan, deze bevatten theïne en dat heeft dezelfde werking als cafeïne. Dit heeft dus juist een negatieve werking op het in slaap komen.Melisse

4. Magnesium

Onderzoek heeft aangetoond dat magnesium de kwaliteit van slaap kan verbeteren. Slaapproblemen die veroorzaakt worden door een magnesiumtekort uiten zich in een onrustige slaap, vaak wakker worden en ongecontroleerde bewegingen in de slaap. Naast het slikken van supplementen kun je je magnesiuminname ook vergroten door meer groene groenten, bananen, grapefruit, volkoren granen en verse noten te eten. De opname van magnesium wordt vermindert door hoge concentraties calcium, fosfaat, eiwit en vet (melk, melkproducten, kaas, vis, vlees).

5. Minder blauw licht in de avond

Het licht van een televisie-, telefoon-, ipad- en computerscherm (blauw licht) is gemaakt om te lijken op de zon. Daar ’s avonds nog naar kijken, is niet bevorderlijk voor je slaap. Het houdt je cortisol hoog – wat zorgt voor alertheid – en vertraagt de aanmaak van slaaphormoon melatonine. Hierdoor kun je moeilijker in slaap komen of je gaat te laat naar bed omdat je niet moe bent. Zit je ’s avonds vaak nog achter de computer? Installeer dan de gratis software f.lux. Deze vermindert de hoeveelheid blauw licht dat je computerscherm uitzendt, zodat een avondje werken achter je computer niet ten koste gaat van een goede nachtrust.

blauw-licht

6. Lichtwekker

Word je ’s ochtends moe wakker als de wekker gaat? Gebruik dan een wekker die werkt met simulatie van zonlicht, zoals de Wake-up light. Het licht dat geleidelijk wordt afgegeven in de 30 minuten voordat de wekker afgeeft, zorgt ervoor dat je lichaam het slaaphormoon melatonine afremt en het hormoon cortisol dat zorgt voor alertheid aanmaakt. Hierdoor word je op een natuurlijke wijze en meer uitgerust wakker.

Deel dit artikel

Heb je iets aan deze tips? Deel ze dan op Facebook! Wil je een zelf de ontspannende werking van een voetreflexmassage ervaren? Neem dan contact op voor een afspraak.